Slutet på semesterresan - Vasamuseet

Sista dagen i Stockholm inledde vi med ett besök på Vasamuseet. Ett museum som var klart bättre än jag minns det. Jag har sett Vasa för länge sedan, då hon låg i det provisoriska museet. Då hon var svartare och luften var fuktigare(?). Minns det som att man fick gå upp på däck (på spångar) på den tiden?

Jag har även varit i det nya Vasamuseet men minns det inte som så bra som det var. Själva båten är ju fantastisk, mäktig och rolig att se på - men sen minns jag det som att där inte fanns så mycket mer. Men det gör det ju. Det måste ha blivit mer sen jag var sist...eller så missade jag hälften då...

Iallafall så är museet klart värt att besöka.



Stooor




Mäktigt




Häftigt




Nytillverkad modell och originalet.




Hon var färggrann en gång i tiden. Och hög.




Tjejerna var också intresserade. L är numera (egenutnämnd) expert på Vasa.



Under fören fanns "kontor", fotostudio o dyl. Tääänk att ha sin arbetsplats under Vasas för.
Barndomens arkeologdrömmar vaknade till liv - om än mer i form av en önskan att arbeta med bevarandet av Vasa och liknande historiska föremål. Konservator kanske det heter? Hur som helst...på museet fanns en extremt intressant avdelning om just detta stora, viktiga och svåra - bevarandet för framtiden.



Unik och jag hoppas att även mina barnbarnsbarn en vacker dag kan se på henne.




Hela tiden pågår arbetet med att bevara.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0