Internationella kvinnodagen och fettisdagen

Igår var det både internationella kvinnodagen och fettisdagen. Och på ICA kom fyraåringen i samspråk med en annan kund om just detta. Han berättade att fettisdagen ju inte bra handlar om semlor - utan att man gärna kan äta runa bönor och fläsk just den dagen. Och att på internationella kvinnodagerna skulle man ge blommor til kvinnor. Ungefär.

Så L ville naturligtvis ha bruna bönor och fläsk till lunch. Och så blev det. Swdan började hon fantisera om blommorna som hon, jag och även hennes småsystrar skulle få av pappan i huset. Pappan i huset var dock på resande fot så någon blomma blev det inte (men lite annat smått och gott hade han med åt oss så alla var nöjda och glada ändå).

Men idag fick iallafall jag en blomma. Fyraårigen hade "hittat" en liten kvist på golvet (jag tror mer på att hon plockat den från en krukväxt men struntade i det den här gången). Kvisten hade hon sedan placerat i en kork, tillsammans med jord från en krukväxt (jag hoppade även över att just den här dagen påtala att man inte leker med krukväxternas jord). Sedan hade hon vattnat. Hon har redan påtalat att om ett tag, när blomman växt, så måste man plantera den i en stor blomkruka istället. För annars kan den vicka. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0