Lingonsylt



På marken lyser det just nu rött lite här och där. Det är lingonsäsong. Och en bra sådan verkar det dessutom som.

Sylt köper jag vanligtvis i affären, men eftersom jag ju ska testa en del traditionell husmanskost närmaste tiden så tänkte jag att det även kunde vara på tiden att åtminstone prova att koka egen sylt. Först ut idag blev lingonsylt. Som den "syltnybörjare" jag är så blev jag positivt överraskad - det tog bara några minuter! (Jag som hela livet gått omkring och trott att det är komplicerat att koka sylt.)

Så här gjorde jag sylten:

Lingonsylt 

2 liter rensade lingon
2 dl vatten
5 dl socker

Skölj lingonen i ett durkslag. Häll lingonen och vattnet i en kastrull och koka upp. Låt småkoka under lock i ca 10 minuter. Lyft av kastrullen från plattan och blanda i sockret i omgångar. Rör om och se till att allt socker löser sig. Häll upp i rena burkar.

Enkelt och gott! Nu blir det palt med hemgjord lingonsylt nån dag framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0