Svarta änkan etablerar sig i Sverige. Är det dax att lära barnen att spindlar ska man akta sig för?

Läser i SvD att Svarta änkan är etablerad i Sverige. Det låter ju trevligt...

Jag har nästan hela mitt liv varit den typen av person som helst ber någon annan ta bort alla spindlar som dyker upp i min närhet men precis lyckas ändra mig. Sedan jag fick barn har min spindelrädsla (jag kalla det rädsla, inte fobi, för det var aldrig någon riktig panik-skräck) faktiskt gått över. Numera brukar jag och dottern tillsammans lyfta ut spindlarna i gräset "där dom vill bo", detta utan minsta obehag.

Att det blivit så beror nog på att jag inte vill föra över någon obefogad rädsla på henne. Men nu då? Om Svarta änkan på riktigt etablerar sig här så är ju inte rädslan obefogad? Har jag gjort fel då? Borde jag istället lära mitt barn att spindlar är farligt..?

Svåra överväganden :)

Kommentarer
Postat av: Misen

Du har nog gjort helt rätt. Du kan ju lära dina baran att stora, kraftiga svart spindlar är farligt och de ska man inte röra!

2008-09-14 @ 10:43:18
URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: Misen

Eh... dina barn, är vad jag skulle skriva...

2008-09-14 @ 10:43:52
URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: Lotta

Äsch, när det mot förmodan hinner etablera sig någon giftspindelkoloni i din närhet så är nog dina barn vuxna och förståndiga nog att hantera det... ;-) Sen är dom väl oftast inte dödliga heller, även om man blir biten.

2008-09-14 @ 11:22:06
URL: http://hyllan.blogg.se/
Postat av: M

Ja det är nog inte värt att skrämma upp ungarna för alla spindlar bara för att det finns någon enstaka farlig :)



Men vi får se hur det ser ut i framtiden, lite varmare klimat så de trivs ännu bättre och ännu mer omfattnde import - då kanske de blir så vanliga att mina barn i framtiden kommer tvingas lära sina barn att spindlar (iaf vissa) ska man akta sig för...vem vet?

2008-09-14 @ 11:44:51
URL: http://minareflektioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0