Söndagsstek med gräddsås och potatisgratäng

Nästa rätt i mitt projekt att testa traditionell husmanskost blir en "söndagsstek".

Jag använder detta recept som jag hittat på Guldkorn,:


Gammeldags stek med gräddsås


800 g rostbiff, fransyska eller innanlår
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 msk svenskt smör
1 morot i bitar
1 liten selleri i bitar
2 grovskurna gula lökar
2 vitlöksklyftor

sås:
1-2 msk vetemjöl
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 msk svartvinbärsgelé
soja, salt och peppar

tillbehör: gelé, konserverade päron, kokt broccoli, morötter eller brysselkål

Sätt ugnen på 175°. Salta och peppra steken och bryn den i smöret. Fräs grönsaker, lök, vitlök och lägg dem i en form tillsammans med köttet. Ställ in i ugnen och stek till en innertemperatur på 67°.
Ta ut steken och vira in den i folie och låt den vila i 15 minuter. Sila stekskyn i en kastrull och låt koka tills hälften återstår. Blanda mjöl och grädde och vispa så att det blir jämnt. Häll ner gräddblandningen i köttspadet och rör ihop. Smaksätt med svartvinbärsgelé och soja. Krydda med salt och peppar. Skär steken i tunna skivor och servera med sås, potatisgratäng, grönsaker och geléfyllda päronhalvor.


Jag kommer dock att utesluta broccolin (har ingen hemma) och päronen. Tillbehören blir alltså morötter och kokt brysselkål. Morötterna tänkte jag skiva och steka tillsammans med lite smör och en pressad vitlöksklyfta eller två. Det är gott :)


Till steken blir det potatisgratäng som jag gör så här (det fanns ett annat recept på Guldkorn men jag kör på mitt "gamla vanliga"):

800 g skivad potatis
ca 1 tsk salt
ca 0,5-1 tsk svartpeppar
ca 1 krm muskotnöt
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
ca 25 g smör
3-4 vitlöksklyftor
4-5 dl riven västerbottensost

Smöra en gratängform. Varva potatis, pressad vitlök, ost, muskotnöt, salt och peppar. (Spara lite av osten att strö på överst.) Häll grädden och mjölken över potatisen. Klicka över smöret. Ställ in i ugnen och grädda vid 200° i ca 50 minuter. Täck inledningsvis med folie men ta bort det efter ca 15 minuter.

Det blir en supergod, krämig och vitlöksdoftande, (onyttig) gratäng! :) 

Kommentarer
Postat av: Misen

Härligt med nybakat bröd! Hoppas det blir gott. Det där lät ju också smarrigt (om man nu äter stekar). Ha en underbar kväll i soffan!

2008-09-14 @ 19:03:24
URL: http://homeostas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0