En treårings syn på genus
Vi har en "pysselbok" som L älskar att hålla på med ibland (och som vi gillar att ta fram ibland när en viss treåring behöver "varvas ned" lite). :)
I boken finns bland annat denna "övning". Tanken är att barnet ska ringa in den udda figuren på varje rad så L gjorde ringar på det hon tyckte passade in minst. Efteråt bad jag henne förklara vad som gjorde att hon valt just de föremål som hon hade och hon förklarade: "Det där är ju en bil, och det där är ett tåg, och det där är ingen sol.". Sitt val att ringa in den ena flickan på översta raden motiverade hon med att "dom barnen har ju inga svansar i håret" (de två andra alltså).
Kön lade hon alltså inte särskilt stor vikt vid. :)
I boken finns bland annat denna "övning". Tanken är att barnet ska ringa in den udda figuren på varje rad så L gjorde ringar på det hon tyckte passade in minst. Efteråt bad jag henne förklara vad som gjorde att hon valt just de föremål som hon hade och hon förklarade: "Det där är ju en bil, och det där är ett tåg, och det där är ingen sol.". Sitt val att ringa in den ena flickan på översta raden motiverade hon med att "dom barnen har ju inga svansar i håret" (de två andra alltså).
Kön lade hon alltså inte särskilt stor vikt vid. :)
Kommentarer
Postat av: Åsa
Ha ha... Härligt att hon inte tänker i de banorna än!
Postat av: elina
Haha! galet det där.
Postat av: Matilda
Vad intressant och kul att hon tänkte så! och hon hade ju alldeles rätt också :-)
Postat av: M
Ja det var lite roligt :) Jag trodde först att hon hade ringat in fel på översta raden, liksom missuppfattat övningen och bara ringat in på måfå. Men så var det ju inte för hon hade ju en självklar och bra förklaring :)
Trackback