Barns TV-tittande - alltid högaktuellt

Enligt Aftonbladet har en ny studie visat att barn under tre år inte lär sig något alls av att titta på TV.  I Aftonbladets artikel kan man bland annat läsa:

"Barn utvecklas i relation till levande människor av kött och blod som reagerar på vad de gör och som de kan föra en dialog med. Där är tv ett dåligt substitut. Samspelet med andra människor är grunden till allting och särskilt viktigt de två första åren i livet. Den interaktionen kan aldrig ersättas."

Även om en annan undersökning för inte länge sedan sa att det rent utav skulle vara nyttigt med TV för små barn så är det väl knappast någon som tycker att det är särskilt revolutionerande att upptäcka att småbarn inte lär sig något av TV-tittande?

Varför skulle en tvååring lära sig mer av en TV än av allt det andra som finns i deras liv? Vad skulle en TV kunna ge som omvärlden i övrigt inte klarar av att ge? Inte mycket tror jag. Jag håller med "Mammans Blogg" - det handlar om sunt förnuft.

Men, lika lite som jag tror på att småbarn skulle utvecklas bättre av att se på TV - lika lite tror jag att TV skulle vara på något sätt fördärvande för dem.

Våra barn ser jämförelsevis lite på TV tror jag. Och de missar knappast något för det. Men även om de tittade mer än de gör så skulle det nog "bli folk av dem oxå" - folk som dessutom utvecklas lika bra eller dåligt som andra.

Sen finns det ju självklart gränser med allt. En gräns där TV-tittandet blir så omfattande att det faktiskt är skadligt - men det är nog inte så vanligt att man låter det hända gissar jag. (Efter att jag hade skrivit klart detta läste jag ett till inlägg (inkl kommentarer) i "Mammans Blogg" och om det är som hon säger så finns det uppenbarligen en hel del 1-2 åringar som stillasittande aktivt ser på TV uppemot 5 timmar om dagen och det är ju tragiskt i så fall)

Jag kan alltså inte riktigt förstå varför detta TV-tittande är en så viktig fråga för Aftonbladet som den verkar vara. Det går ju inte särskilt många veckor mellan deras stora rubriker om att det är nyttigt - eller skadligt - eller något annat...


Kommentarer
Postat av: mamman

Jag tycker det är bra att aftonbladet vågar fokusera på något som är lite tabu att prata om.

Många använder tv:n som barnvakt - och då är det lätt hänt att det inte bara blir ett litet bananer-i-pyjamas-avsnitt på 10 minuter, utan en hel disneyfilm på 75 minuter...



Egentligen är det så enkelt. Om inte tv:n stod på, så aktiverar sig en 2-åring... och om det behövs så aktiverar hn resten av sin omgivningen också ;-)



Men... vad händer när tv:n sätts på? Jo 2-åringen stannar upp, avbryter det h
n höll på med, och riktar all sin fokus mot de rörliga bilderna i rutan. Leken är över, kommunikationen avstannar.



Istället för att vara centrum i världen blir 2-åringen en passiv åskådare... och det strider mot varenda utvecklingspsykologisk teori.







2009-03-02 @ 23:54:49
URL: http://stumpan.wordpress.com
Postat av: Anonym

Mina barn har sett på tv dagligen sedan de var väldigt små. Inte i flera timmar om dagen (det är nog bara några få idioter som gör så) men en kvart här och där. Menar du Stumpan att det är skadligt? Det tror jag inte det är. Barnen utvecklas säkert mer när de inte sitter framför burken. MEN 15 minuter om dagen av "missad" utveckling gör nog varken till eller från i deras liv. De hinner ändå få andra intryck, vara med andra människor osv 12 timmar per dygn.

2009-03-03 @ 05:22:30
Postat av: Anonym

Mina barn har sett på tv dagligen sedan de var helt små. En kvart här och där men inte flera timmar om dagen. Menar du MAMMAN att de skadats av det? Det tror inte jag att de har. Mina barn är vakna 12 timmar per dygn. De får synintryck och samspel med andra nästan hela den tiden. Att de "missar" 15 min om dagen av den tiden påverkar knappast deras utveckling negativt. Den som påstår att det är så är lite överdriven tycker jag faktiskt ;)

2009-03-03 @ 06:10:29
Postat av: M

mamman - Jag tror du har missförstått mig lite. Jag är inte alls på något sätt propagerande för TV-tittande. Min flicka hade knappt sett på TV alls innan hon var två år, och ännu idag när hon är snart tre så är tiden framför TV´n ganska liten. Det är iaf inte frågan om mer än någon enstaka timme per vecka.



Det jag menar är att jag inte tror att det är en katastrof om barn ser på TV något mer än mina barn gör. Barn som i övrigt får vara delaktiga och icke-passiva tar knappast skada av att se på TV en kort stund - om det så skulle vara dagligen. Tror jag. :)



Att skrämmas och överdriva risker är lika missriktat som när vissa barnmorskor fortsätter att hävda att alkohol är skadligt för ammande barn när det är klarlagt att så inte är fallet (Visst det är farligt med fulla personer som tar hand om barn - men mjölken i sig är det ju inte). Om man skräms i onödan tappar man tillslut trovärdigheten...



Dessutom tycker jag att Aftonbladets rapportering om TV-tittande är lite löjlig. Om det nu är tabu att prata om TV-tittande (vilket jg inte upplever att det är) så gör väl deras förvirrande artiklar ändå varken till eller från. Vem blir klokare av att ena dagen få höra att barn borde se på TV mer - för att nästa dag få veta att de ska se på TV mindre?



De flesta har nog ändå sunt förnuft nog att inse att det inte är bra (eller för den delen roligt för någon inblandad) att placera sina små barn framför TV´n i timmar? (tyvärr uppenbarligen inte alla har jag ju dock insett).



Men i det stora hela håller jag med dig. Det är vidrigt om tvååringar i färd med att upptäcka världen ska bli sittande passiva framför en TV timme efter timme. Då berövar man dom mycket.

2009-03-03 @ 09:35:02
URL: http://minareflektioner.blogg.se/
Postat av: M

forts.

Dessutom menar jag att jag däremot inte heller tror att det är skadligt att som tvååring vara utan TV. Jag tror att småbarn som inte ser på TV utvecklas minst lika bra som andra. :)

2009-03-03 @ 09:40:41
URL: http://minareflektioner.blogg.se/
Postat av: Åsa

Håller med dig! Helt och fullt. Dessutom tror jag inte att det är vanligt att ett barn klarar av att sitta still och titta på tv fem timmar i sträck. För det andra måste jag säga att barn helt klart lär sig saker av det de ser på tv. De ser sådant som vi inte kan visa dem här hemma. De lär sig ord vi kanske inte har använt oss av så mycket osv.



Att tv:n inte bör vara en ersättning för mänsklig kontakt är mer en självklarhet. Det kan ju inget barn må bra av.



Tidningarna, och då särskilt de sk kvällstidningarna, är ju bra på det här med skrämselpropaganda. Dessutom verkar de själva inte vet vilket budskap de ska framföra. De flesta föräldrar tror jag är fullt kapabla till att sköta om och bedömma vad som är bra för sina barn. Så det är nog ingen större fara att tv:n blir till en barnvakt för den största majoriteten av barn.

2009-03-03 @ 09:53:11
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: Lotta

Undrar vilken 1-2 åring som "stillasittande aktivt" ser på TV uppemot 5 timmar om dagen? Har aldrig träffat på nån unge som klarar av att sitta still så länge i den åldern?



"Stillasittande aktivt"? Vad är det förresten? :-)



Sen så kan barn lära sig otroligt mycket av teven också, det är en sak att tex se en elefant i en bok och en elefant på tv. Man får intryck som man inte skulle kunna få hemma i sitt hem, så visst finns det många bra saker!

2009-03-03 @ 13:24:39
Postat av: Anonym

"Stillasittande aktivt" lär väl betyda att man sitter stilla och ser aktivt på tv?? Vad annars?



2009-03-03 @ 14:41:53
Postat av: Frida

Hej! Googlade "tv dåligt för barns utveckling" och denna sida kom upp.

-Och detta är precis vad jag behövde läsa!

Min "vän" och jag diskuterar (bråkar?) över detta med att tv skulle vara dåligt för barns utveckling..



Jag la upp en bild på facebook på min dotter där hon sitter och tittar på barnkanalen. Och då kan man kommentera bilderna och då skrev min "vän" så här:



Min Vän: Så små barn ska inte se på tv...



-Jag kände mig krängt och svarade:

hon tittar inte mycket och länge på tv. jag skulle aldrig göra något som skulle skada henne. förstår inte varför du behövde kommentera så..jag blev skitledsen!



Då svarar hon: Du borde bli mer ledsen om du skadar ditt barns utveckling...



Nu undrar ju jag förstås vad det är hon tycker är så farligt med tvn. Min dotter tittar inte mycket det händer lite då och då. Och det handlar på sin höjd om 10 min. åt gången. Hon får absolut stimulans av oss genom sång och lek och annat som småbarn kan behöva och framför allt mycket kärlek!



Som redan sagt här.. Sunt förnuft!



Jag kände mig bara så krängt som mamma över att nästan bli beskylld för att jag inte tar hand om min dotter väl. Så jag kände att jag ville skriva lite här.. kanske för att få lite support?



Tv i små doser kan inte ha någon smärre inverkan på barn! -Tror jag!!

2009-08-26 @ 23:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0