En mjölkfri diet

Dagens besök på barnmottagningen utmynnade i att vi ska testa att sluta med kortisonet iallafall i ansiktet. Några av fläckarna på kroppen (främst händerna) ska smörjas ytterligare en tid (en gång pe vecka). Vi skall även test att fullt ut ge E mjölkfri mat. De senaste dagarna har vi gett mjölkfri gröt och jag tycker att det iallafall eksemen på kroppen har blivit något förbättrade.  Eftersom mjölk ibland kan orsaka hudbesvär på småbarn är det iallafall värt ett försök.

För E´s del innebär detta en kost helt fri från mjölkprotein (alltså även småmängder som kan finnas i exv. korv). För mig innebär det att jag antingen måste sluta amma eller själv undvika ost, creme fraiche och liknande produkter (mjölk dricker jag redan sedan tidigare inte och i mat föredrar jag hursomhelst havregrädde framför vanlig). Eftersom E bara ammar någon enstaka gång per dygn kan jag däremot äta exv. korv  med mjölkprotein. Jag vill gärna amma ett tag till så det blir en lite ändrad diet för mig med. Jag är ju ingen mjölkfantast så det är inget större omak med det. Men lite trist blir det att inte få äta vispad grädde till våfflor eller dricka varm choklad till grillad korv. :)

Två veckor ska detta testas och jag håller tummarna för att det är mjölken som ligger bakom eksemet. Det värsta är ju om det inte är mot "något speciellt" som hon är överkänslig - eller inte mot något som vi kan komma på. Då återstår nästan bara kortison. Och det vill nog alla helst slippa.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hoppas att det löser sig!

2009-03-31 @ 09:22:47
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: annasara

Hej!



Åh, jag vill så gärna komma i kontakt med dig. Känner mig vilsen. Är mamma till två, varav den ena med magtarmproblematik och eksem. Han ska nu äta helt mjölkfrikost, men attans så svårt det är. Kanske du har ett tips eller två... Tack för en fin blogg, jag ska läsa allt inom kort. Mvh Annsara.

2009-11-25 @ 15:22:08
Postat av: M

annasara: Du får gärna maila mig på [email protected]



/M

2009-11-25 @ 15:48:51
URL: http://minareflektioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0