Cecilia Hagen är inte den krönikör vars åsikter jag oftast delar

Men den här gången tycker jag hon uttryckte många klokheter.

Som jag förstått det så är det helt sjukt hur mycket man belastar jorden med en flygresa. En resa till Paris sägs motsvara ungefär två års bilkörande á 1 000 mil per år.

Fler borde semestra med tåg tycker jag. Mängder av affärsresor borde ställas in till förmån för konferenser anordnade med teknik som möjliggör sammanträden med deltagare som sitter långt från varandra. Det borde inte anses vara var mans rätt att självklart åka till Thailand varje år. Och vi borde inte ta för givet att varenda exotisk blomma eller frukt alltid ska finnas tillgänglig. Tycker jag.

Men det sägs ju att detta kommer att reglera sig själv. Att i takt med att oljan sinar kommer flygandet att återgå till rimligare nivåer. En Thailandsresa kanske blir något som man kostar på sig en gång i livet. Vissa typer av snittblommor kanske inte finns tillgängliga för oss i januari. Och fler sammanträden hålls utan att deltagarna flyger runt i landet och världen för att kunna deltaga. Personligen kommer jag inte att lida ett dugg av om det blir så.

Inte för att jag på något sätt vill återgå till tiden innan flyget fanns. Det fyller många viktiga funktioner. Organ och mediciner, liksom reservdelar till fabriker, kan behöva snabb frakt. Sånt tycker jag är viktigt (till skillnad från att frakta snittblommor från andra sidan jorden). Och vissa affärsresor är givetvis viktiga och måste genomföras med deltagarna samlade på en plats. Liksom det självklart är bra att det finns möjlighet för "alla" att i allafall någon gång se sig om i världen och kanske koppla av i ett annat klimat och lämna vardagen hemma i Sverige. Ett glas vin på en balkong en varm kväll vid medelhavet är ju inte helt fel. (Till skillnad från Cecilia Hagen flyger jag faktiskt - även om det inte blir ofta, dels av hänsyn till miljön, dels för att jag inte gillar att flyga och dels för att jag tycker att det finns så mycket fint att upptäcka och se i Sverige (för barnen).

Men måtta med allt. Det har gått lite för långt tycker jag, och håller med Cecilia Hagen:
"Somliga flyger till Thailand när de ska till tandläkaren, har jag nu förstått. Och andra blir alldeles rastlösa om de inte får resa långt, långt bort minst en gång i kvartalet. En weekend i Rom för att det är så trist här hemma, ett par dagar i New York och julen firar vi alltid i Indien.
När blev det så här? När blev det så självklart, när blev det en rättighet att oavbrutet förpesta luftrummet? Alla reser precis hela tiden, men det är inte förrän nu det blivit så påträngande påtagligt.
Ärligt talat, är det inte ett visst okynnesresande som pågår? Ska det verkligen vara nödvändigt att hålla på på det här viset? Vem förmår ta någon form av ansvar och sätta gränser? Ingen vill, törs eller kan. Det blir förmodligen naturen själv som gör det till slut."

Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja, det är inte klokt vad en del åker. Lite mer miljötänk skulle vara bra. Helst innan det är för sent!

2010-04-23 @ 18:39:05
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: Ullis

Ja jag undrar vad vissa tänker på. Inte är det planetens framtid i allafall.

2010-04-23 @ 18:45:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0