Trerätters till barnen?

Lina serverar samma mat till barn som till vuxna.

Det gör jag med. Är det något jag aldrig förstått så är det fenomenet att laga olika mat till vuxna och barn. Varför gör man det? Antagligen för att man förutsätter att barn inte gillar maten? Att de föredrar korv.

Så funkar då inte våra barn iallafall. Och så funkade det inte när jag var barn. Jag skulle ha blivit besviken om jag fick varmkorv och de vuxna åt en god köttbit till exempel.

Jag tror inte att barn per automatik föredrar korv. Möjligen föredrar de det om de får lära sig att det är vad de ska föredra. Så att säga. Plus att alla, barn som vuxna, är individer - vissa gillar korv, andra gillar fisk och ytterligare andra föredrar kött.

Alla gillar inte allt. Jag gillar till exempel inte löjrom. Men om jag serveras något jag inte gillar så tackar jag för att jag får mat. Sedan föröker jag få i mig lite lite av det jag inte gillar, och äter det andra som finns på tallriken. Om det serveras just löjrom så lämnar jag dock den orörd och äter bara det andra på tallriken - jag kan verkligen inte förmå mig att äta löjrom.  Jag förväntar mig inte att värdarna ska göra en helt annan rätt till mig bara för att jag inte gillar något. Jag förväntar mig inte heller att de ska göra specialmat åt mina barn på grund av att de eventuellt inte gillar något.

Jag föredrar faktiskt rent av att de låter bli att göra det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0