Den svenska sjukvården

Det klagas ofta på sjukvården här i landet. Och även jag har säkerligen klagat några gånger...

Men jag har blivit allt mer positiv till den. Och, om inte annat, full av beundran och respekt för de människor som arbetar inom vården.

När jag blev gravid fick jag höra att "de skickar bara hem folk från förlossningen - man måste vänta med att åka in till sista minuten". Så har jag inte upplevt det. Vill man stanna så får man nog oftast det. Samtliga mina förlossningar har föregåtts av en eller ett par nätter på patienthotell.

Nästa sak jag fick höra var att "man kastas ut från BB nästan direkt efter förlossningen". Inte heller det har jag upplevt. Det är snarare tvärtom...

Inget av det jag hörde om förlossning och BB har alltså införlivats. Och till råga på allt visade det sig att båda dessa avdelningar var bemannade med oerhört duktig och engagerad personal. Att det aldrig känts som att man saknat något - vare sig medicinskt kunnande eller tid och engagemang. Aldrig.

För att inte tala om min nyfunna erfarenhet av Sunderbyns avdelning 56, dvs. barnintensivvårdsavdelningen. Vilket ställe. Mitt intryck är att där är tekniskt sett väldigt välutrustat. Där finns all den vård och det kunnande som målgruppen kan tänkas behöva. Där finns läkare och där finns sjuksköterskor - och inte minst barnskötare (om det nu var den benämningen de hade). Aldrig tidigare har jag insett vilken stor och viktig kugge i sjukvården alla sköterskor är. Med min ringa erfarenhet så har det blivit så att läkarna har "räknats mest". Men vad vore vården utan alla dessa, företrädesvis kvinnor, som jobbar dag som natt och med engagemang och glädje finns där för patienterna på ett plan som läkarna aldrig kan göra? Jag hoppas att de får bra betalt för det viktiga arbete som de utför (fast så lär det ju tyvärr inte vara).

Och inte blir man utkastd från barnintensiven heller... Snarare tvärtom :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0