Graviditet och blodiga biffar - amning och rödvin

Jag hör till dem som är (kanske överdrivet) noga med vad jag äter vid graviditet/amning. Det är ju rätt korta perioder så då känns det inte som någon större uppoffring att undvika allt som kan tänkas påverka fostret/barnet negativt.

Alltså har jag nu i nio månaders tid varit utan ädelostar, blodiga biffar, kallrökta skinkor, alkoholhaltiga drycker och en del annat. Jag vet att risken att drabbas av exv listeria är mycket, mycket liten - men för mig känns den ändå onödig att ta. Så jag har gjort valet att avstå från att äta "risk-livsmedel" - inte för att jag tror att barnet nödvändigtvis skulle ta skada om jag åt sådant, utan för att undvika den lilla risk som trots allt finns. Man kan ju aldrig undvika alla faror - men just dessa "faror" vet jag ju om, och lider inte av att undvika...så då har valet kännts lätt.

Detsamma gäller under amning. När det gäller den finns väl kanske inte samma typ av "faror" som under graviditeten (att det skulle vara farligt att dricka ett glas vin och amma ansåg jag vara bullshit redan innan livsmedelsverket ändrade sina rekommendationer och sa att det är ok med 1-2 glas vin). Däremot är ju barn mer eller mindre känsliga för vad mamman ätit (choklad, lök, mjölkprodukter osv) - dvs vissa får ont i magen om mamman ätit vissa livsmedel. Samma sak gäller för mig då också - jag undviker gärna nästan allt om det så skulle behövas för att jag skall kunna fortsätta amma.

Men även om det är lätt att välja bort vissa saker under graviditeten (och andra under amning) så kan jag ju konstatera att det är sjukt gott när man väl "får" äta dom igen. Igår åt jag plankstek med riktigt blodigt kött. Och när jag tillagade maten passade jag på att skära en bit rått kött som jag smaksatte med salt och nymald peppar och åt som den var. En ljuvlig försmak på all carpaccio som jag tänker äta i sommar. :)

Tyvärr blev planksteken utan vin - men det beror alltså inte på någon idé om att det vore farligt att amma efter ett glas vin. Det beror istället på att jag tycker att det känns bra att vara kör-klara när man ar en alldeles supernyfödd i huset - speciellt när den nyfödda personen är lite hängig pga gulhet.

(Jag kan ju poängtera att det är vin i små mängder som jag tycker är ok - och det gäller både mamman och pappan. Att dricka sig påverkad tillsammans med sina småbarn tycker jag är fel - men det har inget med amning att göra utan jag tycker det är lika fel oavsett om man är mamma eller pappa - ger flaska eller ammar. Ska man hantera spädbarn bör man enligt mig inte vara full.)



En härlig carpaccio


Kommentarer
Postat av: lina

kloka tankar. jag har dock avstått helt från vin under amning, och så skulle göra det även vid de nya rönen, jag är så lättpåverkad och skulle inte vilja riskera att jag inte var 100 procent skärpt. lina

2010-05-23 @ 17:22:58
Postat av: lina

ang blodigt kött, vilket kött tillagar du? fryser innan? Recept? Blev sugen. älskar blodiga biffar, lina

2010-05-23 @ 17:27:38
Postat av: M

Ja med en bebis vill man vara skärpt, det håller jag med om. Men ett glas vin till maten drack jag redan innan rönen ändrades. Ur amningssynpunkt var jag redan då helt övertygad om att det inte fanns några risker med det (och blev än mer övertygad av att alla ammande läkare som jag träffade gjorde på samma sätt). Men däremot ska man ju vara "klar i knoppen" när man har hand om bebisar...så större mängd än att klarheten kvarstår skulle jag inte våga/vilja dricka...



Ett fenomen som jag däremot stör mig rätt mycket på är de par där mamman avstår minsta lilla halva glas vin varje gång som familjen är på middag/fest - för hon ammar. Samtidigt sitter pappan och häller i sig flera öl och blir påverkad. Sen bär båda omkring på den lilla bebisen och tror att de som par har gjort allt för att skydda barnet. Men så är ju inte fallet... Det är ju vid hanterande av barnet som det är en fara att ha alkohol i blodet - inte just vid amning.



De som avstår vin under amning men sen lever på det sättet har jag rätt liten förståelse för faktiskt. Däremot har jag all respekt för valet att avstå för att man, som du, inte vill riskera att vara oskärpt. :)



När det gäller kött så äter jag det jag kommer över (typ det som Coop har billigt just då). Planksteken var gjord på oxfilé, men annars är utskuren biff en av mina favoriter faktiskt. Jag gör inget medvetet val att frysa köttet innan - men ofta är det fryst ändå eftersom jag storhandlar kött när det är billigt.



Just till carpaccio fryser jag dock köttet eftersom det ju äts helt rått (jag själv äter iofs rått kött även om det inte varit fryst men maken föredrar att man fryser det först) :)

(frysning dödar några bakterier él liknande... toxoplasma tror jag...?)



Just nu äter jag rent allmänt allt som så länge varit förbjudet (eller förbjudet har det ju kanske inte varit men jag är som sagt överdrivet noga med allt som kan innehålla bakterier el dyl när jag är gravid). Igår blev det lufttorkad skinka, idag mozarellaost. :)



Planksteken var iallafall riktigt god. Jag gjorde potatisen enligt detta recept: http://minmatblogg.blogspot.com/2010/01/oxfile-med-duchessepotatis-och.html

Förstekte köttbitarna lite snabbt i stekpanna. Lindade lite färsk sparris (kokt) i bacon. Sen mos, sparrisrullar och tomathalva på en planka. In i ugnen ca 12 minuter (jag lade på köttet efter några minuter då jag ville ha det riktigt blodigt och tycker det blir för välstekt om det ska vara i ugnen lika länge som övriga ingredienser).



Sen lite bearnaisesås på det. Mums :)

2010-05-23 @ 20:30:46
URL: http://minareflektioner.blogg.se/
Postat av: lian

Låter härligt med kött, får våga mig på ngn gång med rått kött. är inte där ännu. Håller helt med om alkohol och fäder. Små babyar ska man vara nykter när man hanterar. det är inga bilar att bolla med. lina

2010-05-24 @ 09:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0