Att vara packad tillsammans med sina barn

En sak jag har ganska starka åsikter om är frågan alkohol och barn.

Jag läser slöläser ibland på olika forum på nätet (typ Familjeliv) och kan knappt hålla mig för skratt när det finns trådar som "Är det ok om jag och maken dricker ett glas vin till middagen fastän sonen på 2 år är hemma?". På fullt allvar tror/tycker vissa personer att det på något sätt är skadligt?!?

Jag förstår ärligt talat inte hur?
Ok om det handlar om ett barn som är van att se sina föräldrar packad, som kanske förknippar vinflaskor med ångest. Om det handlar om föräldrar med alkoholproblem, som likställer vin till maten med fylla. Vuxna som inte kan dricka ett eller två glas för att det är gott.

Men i normalt fungerande familjer. Vad är då problemet?

Här i huset dricker vi vin till maten på fredagvällen om vi känner för det. Trots att vi har tre barn varav det äldsta är fyra år. Jag känner mig inte ett dugg oroad för dem trots det. Är övertygad om att de inte far illa av våra vinglas. De utsätts varken för fysisk fara eller för psykiskt lidande. Just våra barn sover oftast när vi dricker det där vinglaset - men även om de vore vakna så skulle jag inte se något som helst fel i det.

Däremot.
Att dricka sig full tillsammans med barnen gör jag inte. Och skulle aldrig göra heller.
Jag har faktiskt flera gånger diskuterat frågan med vänner och, halvt på skämt halvt på allvar, föreslagit precis det som Madeleine Leijonhufvud idag skriver om i en debattartikel i tidningen DN. Ett straffansvar för fylleri tillsammans med barn.

Att vara packad och ligga i soffan avsmullen eller ragla runt i hemmet eller ligga och spy på toa är inte ok om man samtidigt har ansvaret för ett litet barn. 

Som Madeleine skriver:
"Att uppleva en vårdnadshavares berusning är en fruktansvärd upplevelse för ett barn. Hela dess tillvaro gungar, all trygghet är borta, den vuxnes beteende skrämmer, barnet upplever en total hjälplöshet. Många har vittnat, böcker som Susanna Alakoskis ”Svinalängorna” och Åsa Linderborgs ”Mig äger ingen” vinner priser och säljs i massupplagor. Vuxenvärlden läser, gråter – men sedan?"


Riskerna för ett barn som vistas i en miljö med fyllon är flera. Uppenbart är att de tvingas se en förälder i ett tillstånd som antagligen upplevs som obehagligt för de flesta barn. Men dessutom riskerar de ju även att "glömmas bort", att bli negligerade. Eller att tvingas höra skrik och okvädingsord från en för barnet fullständigt obegriplig och skrämmande vuxenperson. Dessutom finns den ökade risken att utsättas för fysiskt våld.

Nu menar jag självklart inte att det alltid blir så direkt vuxna har en för hög promille i blodet - vissa kan ta mer ansvar än andra trots hög promillehalt. Men en promillegräns för personer som ansvarar för barn vore kanske ändå på sin plats? Visst ska folk kunna gå på fest med barnen. Ha fester hemma. Dricka alkohol. Men ska småbarn verkligen behöva tas om hand av människor som knappt är kapabla att ta hand om sig själv?

Jag har en vän som, kanske lite skämtsamt och överdrivet, brukar föreslå totalt alkoholförbud när vi diskuterar frågan om barn och alkohol. Alltså ingen alkohol alls i vårt land. Jag tror dock inte på den idén alls. Dels tror jag inte den fungerar och dels gillar jag alkohol och för mig är det en positiv bit i livet, en guldkant till en god middag ibland. Jag skulle dock gladeligen avstå den njutningen resten av mitt liv om jag visste att det samtidigt skulle göra så att inga barn tvingades leva i den misär alkoholen kan skapa. Att alla slapp höra fulla föräldrar spy. Att de slapp se fyllegräl. Att de slapp vårda sina föräldrar. Men jag tror inte det funkar så. Om alkoholen förbjöds skulle förvisso såna som jag sluta dricka - men de som mest av allt skulle behöva förbudet (i mina ögon alltså) skulle antagligen skaffa sig alkohol, eller andra berusningsmedel, ändå. Och deras barn skulle fortfarande tvingas leva med deras bruk/missbruk.

Men ett straffansvar för någon viss promillenivå vid vård av barn. Kanske kan det faktiskt vara något?

Jag har aldrig sett mina föräldrar berusade. Någonsin. Vi vistades aldrig heller i miljöer där det förekom fyllerier (om än det ibland dracks vin till maten på helgen). Kan inte minnas att det direkt var någon i deras bekantskapskrets heller som någonsin blev full. Fulla människor var under hela min uppväxt likställt med "A-laget" på parkbänken. De var ju de enda som jag hade sett.

Jag tror aldrig att jag som barn ens tänkte tanken att det fanns andra barn som hade föräldrar som var fulla. Föräldrar var ju inte fulla. Men nu vet jag att föräldrar kan vara det. Jag har läst alltför många skildringar skrivna av barn som växt upp med sådana föräldrar för att inte veta. Och för att inte vilja rädda de barnen. Kanske till och med genom att kriminalisera kombinationen fylleri och ansvar för barn? Jag vet inte. Frågan är inte lätt. Individernas frihet kontra barnens skydd. Ett skydd som kanske bäst ges genom kriminalisering av fylleri med barn - eller kanske genom förändrad socialtjänstlag, lag om vård av missbrukare eller lag om vård av unga? Eller genom upplysning och informationskampanjer?


Självklart för mig är dock att det i så fall inte ska vara en nollgräns. Jag vill inte leva i en stat med överdrivet storebrorsövervakeri. Personligen dicker jag bara vin till maten. Men visst bör man kunna få dricka mer än så även om man är förälder och har barnen hemma. Man ska kunna ta en öl i bastun. En drink framför TV-n. Bestämma själv över sitt liv. Men inte på bekostnad av andra. Och det anser jag det vara om man är packad, dvs ganska så full, med sina barn. Det är inte ok att äventyra barnens hälsa genom att ta ut dom på sjön utan flytväst, eller köra dom i bilen utan bilstol.

Att vara redlöst berusad och ta hand om ett barn utsätter även det barnet för stor fara...

Kommentarer
Postat av: Thordagny

Very nice site. I must say that I am impressed. Keep up the good work.

2011-07-08 @ 08:07:07
URL: http://thordagny.blogll.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0