Fototriss del 107: Plastic fantastic

Svårt tema den här veckan - jag tycker nämligen inte att plast alltid är så fantastiskt. Som småbarnsförälder känner jag mig ibland totalt överbelamrad med plast (för att inte tala om vårt golv som ofta täcks av allehanda plastprylar).

Veckans fotografier kom dock trots allt att föreställa just leksaker, men inte de som finns i vårt hem. Detta är istället plastleksaker som jag själv har barndomsminnen av. Leksaker från Fischer Prize, Brio och Duplo som jag och mina bröder lekte med när vi var små - och som mina föräldrar sedan ett tag tillbaka plockat fram igen. Såväl just dessa leksaker som dess tillverkare har lyckats leva kvar länge. Och sådan plast gillar jag. I motsats till plast såsom slit och släng-material. (Jag är dock medveten om att plasten som tillverkades på 70/80-talet inte är lika giftfri som plasten i nytillverkade leksaker. Så när det gäller barnsaker som används dagligen eller i munnen skulle jag nog välja bort 30 år gammal plast).




Fler fotografier på temat finns här.


Kommentarer
Postat av: erika

så härliga bilder :)

2010-09-09 @ 18:36:36
URL: http://erikabloggar.devote.se
Postat av: Lina

Såg i ditt tidigare inlägg att ni sparar för en resa till Finland, då måste jag tipa om Åbo och Muminlandet! Vi var där i under semestern och det var helt underbart. Landet är ute på en ö och har bode skog och hav, badstränder och massa "levande" mumintroll som kramar barn. Dessutom sagostigar. Helt underbart, Lina

2010-09-10 @ 07:44:34
Postat av: M

Åhh tack för tipset. Jag hade helt "glömt" att det finns (såg om det i din blogg tidigare dock).



Det låter ju jättemysigt. Vi tänkte dessutom ta färja från Åbo till Stockholm så vi ska ju passera Åbo så att säga. Muminlandet skall helt klart planeras in på resan. :)



Våra barn kommer att vara 1 år, 3 år och 5 år då. Det känns som att de två äldsta borde vara i en ganska "perfekt" ålder för Muminlandet? Eller vad tror du?

2010-09-10 @ 08:01:24
URL: http://minareflektioner.blogg.se/
Postat av: Karoleen

Fina plastleksaker =) Att man känner igen sig så väl i alla plastiga leksaker =)

2010-09-13 @ 09:17:08
URL: http://blogg.karoleen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0