Äckligt

Jag äcklas av medias hetsjakt på kungen.

Antagligen har de nu fått honom att ljuga. Hårt pressade människor gör fel. Även kungar. Jag har därför förståelse för att han i den senaste intervjun blånekar till att ha varit på strippklubbar och liknande. Men jag tycker det är sorgligt att han gör det. Ingen har väl med det att göra (förutom hans fru). Han borde inte ha svarat på frågorna. Antar att han själv ångrar det nu i efterhand.

Jag antar dessutom att detta tyvärr öppnar upp för en ännu mer förnedrande hetsjakt än vad som varit de senaste månaderna. Den frid som kungahuset haft (i förhållande till media) kommer nog aldrig mer åter.

Blir det början på slutet för monarkin? Kan man ha en kung som behandlas så? Som förnedras och som förlorat mycket av sin värdighet? President, visst? Men en kung? Ligger inte något av glansen som ett kungahus ger vårt land i att de besitter någon sorts värdighet? (Vem som orsakat att värdigheten försvinner råder det ju antagligen delade meningar om).

Eller blir det kungens lögner (om de nu är lögner) som blir början på slutet? Sorgligt i så fall. Han hade inte behövt ljuga. Han hade kunnat låta bli att svara, eller svara lite glidande, eller svara att "visst, han har nog varit på den typen av klubbar någon gång". Varför gjorde han inte det?

Jag hoppas inget av detta blir början på slutet. Jag vill ha kvar monarkin. Men med återupprättad värdighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0