Apropå Ohly och bröstpumparna

Läs kloka ord i Linas krönika.

Hur mycket Ohly än vill det så är inte alla stöpta i samma form.

Jag var (och är) också en sån där mamma som sabbar jämnställdhetskampen. Om jag så fick en ultramodern pump gratis så skulle jag inte vilja ha den (om nu inte jag eller mitt barn plötsligt behövde det av medicinska skäl). Jag har aldrig ägt en nappflaska ens. Jag vill inte mata dom med sån om jag inte måste. Hur man än ser det så är det ju självklart att regelbunden tilläggsmatning med flaska (om den innehåller ersättning) minskar mängden mjölk i brösten. Och det vill inte jag. Något behov av den "frihet" som flaskmatning (med utpumpad mjölk) skulle ge mig har jag inte heller. Tiden man ammar är ju ändå så kort. Jag kommer sannolikt att ha helammat barn i 18 månader av mitt liv. Och delammat ett par år därutöver. Vad är det på en livstid? 

Jag tycker ändå att det är bra att det finns bröstpumpar och flaskor och ersättning. Vi är ju inte stöpta i en och samma form. Vissa vill amma ett par månader - andra ett par år. En del vill inte amma. Andra vill amma men kombinera med ersättnig. Sen finns det ju dessutom några som inte alls kan amma även om de skulle vilja.

Och så länge ingen kommer till skada, varför kan det då inte få var upp till familjerna hur man matar sina bebisar?

Ohly må vilja folket väl. Men han kommer inte att få min röst imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0