Stekt strömming

Husman idag igen. Fjärde rätten i mitt lilla projekt - stekt strömmimg.

Jag har aldrig lagat strömming tidigare. Fick nämnligen avsmak för rätten redan i skolan. Men nu var det dags att ge de små firrarna en ny chans. Och det var tur - för gott var det! Makens spontana omdöme: "Det här var ju supergott. Skulle gärna äta det flera gånger varje vecka". Tvååriga dottern slukade två stora portioner.

Betyg: 4+

Så här gjorde jag:


Ingredienser
ca 500 gram rensade strömmingsfiléer
ca 1 dl mjöl
ca 1 dl ströbröd
salt och vitpeppar
smör

Marinad
1 dl vispgrädde
1 äggula 
2 tsk senap
salt och vitpeppar

Sås
1 burk creme fraiche
1 schalottenlök
1 msk finskuren dill
1 tsk finskuren gräslök 
ca 1-2 dl finhackad saltgurka

Blanda grädden, äggulan och senapen till marinaden. Salta och peppra röran. Lägg ner fisken i detta. Se till att marinaden kommer åt all fisk. Låt strömmingen marineras i minst en timme i kylen.

Sås: Hacka alla ingredienser och blanda med creme fraichen.

Vänd fileerna i en blandning av ströbröd, mjöl och kryddor. Stek fisken i omgångar i en stekpanna med lite smör.



Till strömmingen åt vi hemgjord potatismos och rivna morötter. Mums! :)


Kommentarer
Postat av: Cinsaga

Kul idé med maten ! Och strömmingen såg riktigt smaskig ut !!!

2008-09-25 @ 22:31:31
URL: http://www.metrobloggen.se/cinsaga
Postat av: mikaela

tänk att det har jag aldrig ätit, tyvärr. Du får faxa över lite mat så jag får smaka :D

2008-09-26 @ 16:50:16
URL: http://gwendolenthegood.blogspot.com/
Postat av: M

Ja det var gott. Kan varmt rekommendera att testa :)

2008-09-26 @ 21:02:10
URL: http://minareflektioner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bloggtoppen.se
RSS 2.0